Інформатика 9 клас
Тема. 3-D графіка
Основні терміни та поняття з теми "Комп'ютерна 3D-графіка"
Триви́мірна гра́фіка, або 3D-графіка (від 3 Dimensions — «3 виміри») — розділ комп'ютерної графіки, сукупність прийомів та інструментів (як програмних, так і апаратних), призначених для зображення об'ємних об'єктів. Найбільше застосовується для створення зображень, які в подальшому використовуватимуться на екрані або роздруківках в архітектурній візуалізації, кінематографі, телебаченні, відеоіграх, друкованій продукції, а також у науці та промисловості.
Тривимірне зображення на площині відрізняється від двовимірного тим, що включає побудову геометричної проекції тривимірної моделі(сцени) на площину (наприклад, екран комп'ютера) за допомогою спеціалізованих програм. При цьому модель може як відповідати об'єктам з реального світу (автомобілі, будівлі, ураган, астероїд), так і бути повністю абстрактною (проекція чотиривимірного фрактала).
Для одержання тривимірного зображення на площині потрібні такі кроки:
- Моделювання — створення тривимірної математичної моделі сцени і об'єктів в ній.
- Рендеринг (візуалізація) — побудова проекції відповідно до обраної фізичної моделі.
- Виведення отриманого зображення на пристрій виведення — дисплей або принтер.
Однак, у зв'язку зі спробами створення 3D-дисплеїв і 3D-принтерів, тривимірна графіка не обов'язково включає в себе проектування на площину.
Урок №1. Тривимірна графіка. Принципи тривимірної навігації.
План уроку
1 Інструктаж з БЖД (переглянути за посиланням)
2.Вивчення нової теми (опрацювати презентацію) 3.Домашнє завдання (законспектувати основні терміни та поняття; виконати завдання зі слайду №19).
Вивчення теми уроку
Інформатика 9 клас
Тема. 3-D графіка
Урок №2. Тривимірна графіка. Програми для роботи з тривимірною графікою
План уроку
1. Інструктаж з БЖД (переглянути за посиланням)
2. Вивчення нової теми (опрацювати запропонований теоретичний матеріал) 3.Домашнє завдання (опрацювати відеоурок та виконати практичні вправи за зразком).
Тривимірна графіка
Тривимірна графіка призначена для імітації фотографування або відеозйомки тривимірних образів об'єктів, які можуть бути попередньо підготовані у пам'яті комп'ютера.
При використанні засобів тривимірної графіки синтез зображень виконується за алгоритмом, що містить:
§ попередня підготовка;
§ створення геометричної моделі сцени;
§ налаштування освітлення та зйомочних камер;
§ підготовка та призначення матеріалів;
§ візуалізація сцени.
Перші чотири пункти є підготовчими, а останній власне формує зображення.
Попередня підготовка
На цьому етапі складається вміст сцени. Треба передбачити всі об'єкти та їх деталі, тому бажано мати намальований ескіз.
Створення геометричної моделі сцени. Будуються тривимірні геометричні моделі об'єктів, що мають ширину, довжину та висоту. Об'єкти розташовуються у тривимірному просторі, причому їх можна вкладати у середину інших об'єктів. Набір інструментів по створенню геометричних моделей називається геометричним конструктором сцен. Після створення геометричної моделі, сцену можна розглядати з любого ракурсу.
Робота над композицією: світло та камери
Відбувається налаштування моделей джерел освітлення та розставляння зйомочних камер. Правильний підбір джерел освітлення дозволяє виконати імітацію фотографування сцени в любих умовах освітлення. Освітлення всіх об'єктів, їхні тіні та відблиски світла розраховуються програмою автоматично. Моделі зйомочних камер надають можливості розглядати тривимірну сцену та виконувати її зйомку під любим кутом зору.
Підготовка та призначення матеріалів
Виконується робота, що забезпечує візуальну правдивість сцени та наближує якість зображення до реальної фотографії. В наш час є великі можливості по створенню нових матеріалів або вибору готових матеріалів із бібліотек, що розповсюджуються на CD- дисках або Інтернеті.
Працюючи з матеріалами, можна налаштовувати їх властивості, зокрема, силу відблискування, прозорість, самовипромінювання, дзеркальність, рельєфність. У склад матеріалів можна вміщувати фотографії реальних об'єктів навколишнього світу. Окрім того, фотографії можна використовувати у якості фону сцени.
Візуалізація сцени
тобто формування сцени, яке займає досить довгий час, що залежить від складності сцени та швидкодії комп'ютера.
На етапі візуалізації програма розраховує та наносить на зображення всі тіні, бліки, взаємне відбивання об'єктів. Для підвищення достовірності зображення можна створити імітацію природних явищ (димка, туман, полум'я).
Вигаданий світ, створений таким чином, називається віртуальним, тобто потенційно можливим. На питання, чи не простіше сфотографувати реальну сцену, можна відповісти, що є випадки, коли використання тривимірної графіки є єдиним можливим засобом рішення.
Області застосування тривимірної графіки
Комп'ютерне проектування:
§ швидке вирішення задач проектування інтер'єрів;
§ вбудовування вигаданої сцени у зображення реального світу. Тривимірна графіка звільнює від необхідності створення макета і забезпечує гнучкі можливості синтезу зображення сцени для любої погоди і під любим кутом зору;
§ вбудовування зображення реального об'єкта у тривимірну сцену як складової (віртуальна галерея).
Автоматизоване проектування:
§ синтез зовнішнього вигляду складних деталей, що виготовляються методами штампування токарних та фрезерних операцій, візуальний вигляд автомобілів, літаків, пароплавів.
§ cтворення тривимірних образів деталей та конструкцій, хоча й є складною задачею, але простішою, ніж створення масштабних або повнорозмірних макетів.
Комп'ютерні ігри:
§ найпопулярніша ділянка використання тривимірної графіки. По мірі удосконалення програмних засобів моделювання, зросту продуктивності та збільшення ресурсів пам'яті комп'ютерів віртуальні світи стають більш складними й подібними до реальності.
Комбіновані зйомки:
§ тривимірну графіку застосовують там, де зробити реальні фотографії просто неможливо, або потребує великих витрат (внутрішність працюючого двигуна, науково-фантастичні сюжети, нереальні світи, відеомонтаж, реклама тощо). Практично застосовується у книжковій та журнальній графіці і є популяризацією науки, реклами, художньої творчості.
Комп'ютерна мультиплікація:
§ спрощує роботу розробників у сотні та тисячі разів.
Недоліки тривимірної графіки
§ підвищені вимоги до апаратної частини комп'ютера (об'єм оперативної пам'яті, наявність вільного місця на твердому диску, швидкодія комп'ютера);
§ велика підготовча робота по створенню моделей всіх об'єктів сцени та призначенню їм матеріалів;
§ обмежена свобода у формуванні зображення (потрібно враховувати об'єм об'єктів);
§ жорсткий контроль за взаємним розташуванням відносно базису (об'єкт може втілюватись у інший об'єкт); необхідність додаткових зусиль для надання синтезованому зображенню реалістичності.
§ часто результати візуалізації виглядають дуже правильно, чітко, що позбавляє сцену життєвості. У складі програм тривимірної графіки міститься набір фільтрів, що дозволяють імітувати глибину різкості зображень, зернистість віртуальної фотоплівки, змазування контуру при русі у момент зйомки.
Тривимірна (3D) графіка - комп'ютерна графіка для зображення об'ємних об'єктів. Найбільше застосовується для створення зображень на площині екрану або аркуша друкованої продукції в архітектурній візуалізації, кінематографі, телебаченні, комп'ютерних іграх, друкованої продукції, а також в науці і промисловості. Програми працюють з 3D-графікою діляться на ті, які використовують готові моделі предметів і ті, в яких вони створюються «з нуля».
Програми для роботи з тривимірною графікою:
КОМПАС-3D
AutoCAD
PRO100
Blender
Autodesk 3ds Max
Sweet Home 3D
MODO
Cinema 4D
nanoCAD free.
Фізкультхвилинка для очей
Інформатика 9 клас
Тема. 3-D графіка
Урок №3, 4. Додавання тривимірних примітивів. Переміщення, масштабування, обертання об'єктів.
План уроку
1. Інструктаж з БЖД (переглянути за посиланням)
2. Вивчення нової теми (опрацювати презентацію).
3. Фізкультхвилинка
4. Виконання практичних вправ (створення об'єктів у Blender за зразком з відеоуроку)
5. Домашнє завдання (виконати завдання №1-3 слайди №11-13 презентації)
Частина І. Вивчення нового матеріалу
Тема. 3-D графіка
Урок №5. Екструдування форми об'єкта
План уроку
2. Вивчення нової теми (опрацювати відео №1)
3. Виконання практичних завдань за зразком (див. відео №1)
4. Домашнє завдання: виконання практичних вправ у Blender з відео №2.